sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Last, but not least, Koh Tao!

Chilling at Shiralea

Kuten kaikki täällä tähän mennessä, venyi meidän oleskelumme Shiralea Backpackers resortissa neljään yöhön aijemmin aijotun kahden sijaan. Aluksi paikan nuhjuisuus, ja järjetön backpackereiden määrä, yöhön asti raikaava musiikki ahisti ihanan Green peace bungalowin rauhan jälkeen, mutta parin yön jälkeen totesimme, että on mukava kun ympärillä on ihmisiä ja tekemistä. Ja oma terde ja riippumatto olivat tietenkin aivan lyömättömiä. Ainut tunnelmaa hieman rapistava tekiä oli yksi täysin mulkku englantilainen työntekijä nimeltään Baz joka "teki töitä" kyseisessä mestassa ilmasen majotuksen, ruoan ja viinan vastikkeeksi. Muuten koko aussi henksu oli mahtavaa, avuliasta ja mukavaa.

How we spend our full moon
Eilen Phagnanilla oli maailmankuulut Full Moon Partyt ja tuntuikin, että meitä lukuunottamatta (ainakin meidän majapaikassamme) kaikki olivat tulleet saarelle vain juhliakseen tätä huumeiden ja rikollisuuden täyteisiä ryyppybileitä. Aamulla tuntuikin, että olisimme olleet saaren ainoat ihmiset jotka eivät kärsineet vuosisadan krapulasta tai olleet yltäpäältä neon värisen maalin peitossa. Pidimme kyllä pienet omat full moon partyt terassillamme pelaillen korttia ja juoden olutta.

Rupesimme pikku hiljaa etsiskelemään majapaikkaa seuraavasta kohteestamme, Koh Taolta mikä osottautuikin sitten ajateltua vaikeammaksi. Kaikissa aikasemmissa paikkoissa on majotus ollut hyvin helppo löytää. Joka paikassa on ollut halpoja, mutta siistejä ja kivoja bungaloweja. Taolta kun koitimme etsiä niin tuntui ettei löytynyt mitään tai jos joku alle 400BHTn paikka löytyi tuntui kaikki paikat järjestäin näyttävän lähinnä vankiloilta ja vaikka tässä rahaa yritetään säästää niin on meillä jokasella kuitenkin jonkinlainen raja mihin asti sitä rahaa sitten säästetetään. Rupesimmekin jo pohtimaan josko pitäisi suunnata aijottua aikaisemmin Bangkokin suuntaan ja sieltä Koh Changille ja muille lähisaarille. Eilen kuitenkin löysimme yhden paikan joka vaikutti lupaavalta, hieman kalliimpi, koska jouduimme ottamaan minulle lisäsängyn, mutta kuitenkin kohtuuhintainen. Koska tuntui järkevien majotusten löytäminen tuntui olemaan niin vaikeaa, päätimme sen suurempia miettimättä varata huoneen kahdeksi yöksi.

Niimpä tänä aamuna suuntasimme Thongsalaan joka on saaren pääsatama. Päätimme Katien kanssa lähteä vaeltelemaan ympäri pientä keskustaa ja saimmekin idean ostaa meille kaikille ranteeseen samanlaiset korut, pienillä erilaisilla yksityiskohdilla; minulla peace-merkki, Katiella simpukka ja Ollielle ihan ilman mitään. Aamupalaksi nappasimme katukojusta ananasta ja hedelmä smoothiet.
Darrasta Full Moon party väkeä matkalla Taolle

Puolentoista tunnin lauttamatka meni nopeasti musiikkia kuunnellessa. Suomi musiikkia kuunnellessa tuli jotenkin epätodellinen olo kun rupesin miettimään, että kuinka olen onnekas, että olen oikeasti täällä ja olen löytänyt mahtavia ihmisiä.

Iltameininkiä Sairee rannalta
Morning gloryä ja rapeeta possua ja kalakakkuja
Päivän teema näytti olevan save money and lose weight, koska sen sijaan, että oisimme ottaneet taksia ja maksaneet ainakin 150BHT/per naama päätimme kävellä uudelle hotellillemme ilman sen suurempaa käsitystä matkan kestosta. +30°C astetta, 20kg rinkka, ainakin 5kg päiväreppu, muovipussi jossa 1,5l vesipullo sekä muuta yleistä krääsää ja ainakin 2 kilometrin matka osottautuikin jokseenkin hikiseksi treeniksi. Katien toimiessa minun ja Ollien omana Jillian Michaelsonina niin kun aikaisempinakin päivinä. Vihdoinkin pääsimme uuteen huoneeseemme, joka osottautui varsinaisen kivaksi ja siistiksi paikaksi, ja maisemat olivat aivan upeat. Päätimme samantien mennä varaamaan kolme yötä lisää, jottei meidän tarvitsisi heti ruveta etsimään uutta paikkaa. Huone on kiva, parveke mitä mahtavin, mutta yksi, kaikista eniten ilmeisestikkin itseäni ällöttävä asia täällä on pienet mustat koppakuoriaisten näköiset öttiäiset jotka yhtäkkiä vain ilmestyvät huoneeseen kuin tyhjästä. Mulla ei oo mitään ötököitä sun muita vastaan, mutta jos ne on lähelläkään mun sänkyä tai ylipäätän sisätiloissa niin niistä kukaan ei selviä hengissä. Niimpä täällä päivä kului Ollien läiskiessä pikku kiusankappaleita liiskaksi Converseillaan kun kiljuin taas löytäneeni uuden.
Maisemat uudesta matalasta majastamme

Illalla kävimme keskustassa johon osottautui olevan vain parin minuutin kävelymatkan päässä. Tykästyimme kaikki tähän saareen heti ensi näkemältä emmekä malta odottaa tutustumasta tähän paikkaan paremmin. Haluaisimme ainakin snorklata sekä tehdä joku laivamatkan kyrsä. Ekaa kertaa myös matkan aikana illalla skypettelin Vilman kanssa, oli aivan ihana kuulla Suomen kuulumisia ja eritoten puhua suomea!

Nyt nukkumaan toivottavasti ötökätöntä yötä! Palailen jälleen myöhemmin. Kuulin myös, että Suomessa on satanut jo lunta! Hullua. Pitäkää hauskaa siellä kylmässä niin me nautitaan täällä lämmöstä teidän edestäkin!